Opetusteknologian käytön ja kehityksen suurin haaste

Teknologian käyttö opetuksen tukena tekee edelleen tuloaan Suomen oppilaitoksiin. Sitä se on tehnyt jo 70-luvulta alkaen. Lähes kaikki asiasta kiinnostuneet ovat lukeneet vanhoja artikkeleita, joissa on ennustettu tietotekniikan tuovan täysin uusia tapoja oppia. Osin ennustukset ovat toteutuneet mutta opetusteknologia tai sen käyttö ei ole millään tasolla vieläkään lunastanut sille asetettuja odotuksia. Miksi ei ole? Liikaa… Read more »

Lue lisää...

Hyvin laadittu strategia on pohja toimintakulttuurin muutokselle

Sana strategia tuo mieleen monenlaisia mielikuvia. Joillekin se on tärkeä dokumentti, joka ohjaa omaa tekemistä. Toisille strategia on aika ajoin suoritettavaa pakkopullaa joka aiheuttaa lisätyötä. Olipa mielikuva mikä tahansa niin kuitenkin yleisesti ollaan yhtä mieltä siitä että strategia on tärkeä, jos se on laadittu hyvin. Mihin tarpeeseen strategia tarvitaan? Maailma ja meidän tekemisemme on aina… Read more »

Lue lisää...

Opetus muuttuu, tukeeko oppitila muuttuvaa opetusta?

Opetussuunnitelma asettaa uusia haasteita sekä mahdollisuuksia. Teknologia tekee tuloaan. Ryhmäyttäminen ja oppijan henkilökohtainen ohjaaminen on yhä korostetumpaa. Tämä kaikki asettaa haasteita opetukselle, apuvälineille mutta myös tiloille. Tavallinen luokkahuone ei aina enää riitä. Koulurakennus liitukaudelta Ajan kuluessa olemme muodostaneet koulurakennuksista ja oppitiloista tiettyjä malleja sekä ajatuksia. Ne ovat hyvin pitkälle pohjautuneet siihen, että opetuksella on tietty suunta tilassa.… Read more »

Lue lisää...